تنظیم وزن توسط ارتباط مغز وبدن

 حفظ وزن سلامت ممکن است برای همه ی افراد آسان نباشد اما بر اساس شواهد موجود مشخص گردیده که بدن و مغز بصورت دو جانبه  در حفظ وزن سلامت باهم  همکاری می کنند، این کار برای رسیدن به یک پدیده ی شناخته شده به نام تعادل انرژی صورت می گیرد که یک تطابق تنگاتنگ بین میزان کالری مصرفی در برابر کالری دریافتی است. این تعادل دقیق نتیجه ی یک تبادل پیچیده نورولوژیکی درون مناطقی از هیپوتالاموس است و هنگامیکه این تبادل کلامی نورولوژیک از بین می رود فرد می تواند به چاقی یا بی اشتهایی مبتلا گردد.

با توجه به اهمیت این موضوع، این مایه ی تاسف است که در مورد جزئیات این تبادل پیچیده هنوز مطالب اندکی در دسترس ماست.

یافته های اخیر نشان می دهد که نوروترانسمیتور GABAبطور انتخابی مصرف انرژی را بالا می برد و از این مهم تر اینکه از طریق مدار نورونی خاصی، سوزاندن کالری در چربی قهوه ای افزایش می یابد.

 پرفسور Lowellمی گوید: ما برنامه های تحقیقاتی را طراحی کردیم که بر اساس آن بتوانیم نقشه ی  سیم کشی ارتباطی که بوسیله ی آن مغز، اشتها و سوزاندن کالری را کنترل می کند، مشخص کنیم.  برای پیشبرد میزان دانش ما  در این سطح نیاز به درک عملکرد زیر گروههای مختلف نورونها  داشتیم و علاوه بر این باید از چگونگی انتقال اطلاعات ورودی به نورونهای بالادستی  و انتقال اطلاعات خروجی از نورونهای پایین دستی به مناطق دیگر مطلع می شدیم اما تا همین  اواخر درک این مسائل از هیپوتالاموس امکان پذیر و قابل دسترس نبود.

 هیپوتالاموس ناحیه ای است که به اندازه ی یک مروارید می باشد واعمال بسیار مهم و چند گانه ای را در بدن کنترل می کند که از جمله می توان به کنترل تعادل انرژی دربدن اشاره کرد.این تعادل حاصل دریافت بازخوردهایی از بدن به مغز که نشاندهنده ی وضعیت ذخایر سوختی است و سپس ادغام آن با اطلاعات ورودی از جهان و همچنین وضعیت روحی وعاطفی فرد می باشد که نتیجه ی آن تغییر رفتارهای تغذیه ای ومصرف انرژی است.

 دانشمندان بروی گروه منحصر به فردی از نورونها که در پایه ی مغزی در هسته قوسی هیپوتالاموس واقع شده اند، تحقیق کردند. پرفسور Lowellمی گوید: ما از طریق دستکاری ژنتیکی موشها توانستیم نقص خاصی را  در آنها ایجاد کنیم که از ترشح  نوروترانسمیتور مهاری GABAاز این نورونها جلوگیری می کرد. موشهای دارای این نقص بطور قابل توجهی چاق شدند که علت آن نقص در سوزاندن کالری بود.

از طریق دستکاری ژنتیکی درگروه دیگری از موشها این نورونها بطور انتخابی درزمانهای مختلف قابل روشن شدن بودند. دانشمندان می خواستند نشان دهند  که این نورونها در هسته ی قوسی هیپوتالاموس از طریق یکسری نورونهای پایین دستی  مصرف انرژی را در چربی قهوه ای تحریک می کنند . براساس مطالعات اخیر  مشخص شده است که بر خلاف چربی سفید که محل ذخیره ی انرژی است، چربیهای  قهوه ای محل تولید انرژی گرمایی یعنی سوزاندن کالری است این فرآیند بنام فراید گرمازایی معروف است.

به گفته ی پرفسور kong: مصرف انرژی توسط بافت چربی قهو ه ای  در حفظ وزن بدن و جلوگیری از چاقی ناشی از رژیم غذایی بسیار مهم و حیاتی است. اینکار از طریق مکانیزم تنظیمی ونظارتی مغز صورت می گیرد که هنوز  چگونگی این عمل بطور کامل برای ما آشکار نشده است. به گفته ی دکتر Lowellکشف دانشمندان  در مورد مدار نورونی مبتنی بر عملکرد هیپوتالاموس ونهایتاً کنترل گرمازایی  پیشرفت بسیار مهمی محسوب میشود.

 محققین همچنین کشف کردند که با فعالیت این نورونها مصرف انرژی کاملاً به ترشح نوروترانسمیتور GABAمرتبط می شود این نتایج نشان میدهد که ترشح GABAاز نورونهای هسته ی قوسی به طور انتخابی مصرف انرژی  را تحریک می کند.

  پرفسور kongمی گوید: یافته های ما پیشرفت بسیار عظیمی دردرک کنترل مصرف انرژی است و دیدگاه جدیدی در مورد پاتوژنز چاقی  ایجاد کرده است.

 این خصوصیت ویژه ی نورونهای قوسی  اهمیت زیادی دارد زیرا می توان  از طریق آنها بطور تجربی کنترل مغز بر مصرف انرژی را تغییر داد. به خصوص  نورونهایی که پیام هایی به واسطه ی GABAرا از نورونهای قوسی دریافت می کنند نقش بسیار مهمی درتنظیم مصرف انرژی (نه در مصرف غذا ) دارند.

درحال حاضر وظیفه ی بسیار مهم دانشمندان ترسیم نقشه ی نورونهای بالا دستی است که درکنترل نورونهای قوسی تنظیم کننده ی گرمازایی نقش دارند وهمچنین نورونهای پایین دستی که مدار را به بافت چربی قهوه ای کامل می کنند.

 دکتر Lowellمی افزاید ما چندین نوع خاص از نورونها را که در جریان پایین دستی نورونهای قوسی فعالیت می کنند شناسایی کرده ایم اما برای به تصویر کشیدن دیاگرام کامل و واضح این ارتباطات هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.  چنین تحقیقاتی فرصت های جدیدی را برای مداخلات دارویی برای درمان  چاقی و عوارض وابسته به آن نظیر دیابت بوجود آورده است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121026153740.htm